10.07.2013 - Uzņēmums

Latvijas vasaras nav garas, tāpēc jāsteidz baudīt ne vien saulainās dienas, bet arī svaigie zaļumi, augļi, ogas un dārzeņi, kas mūs nodrošinās ar vajadzīgajiem vitamīniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Organismam nepieciešams uzņemt visu grupu vitamīnus, lai samazinātu dažādu slimību un veselības traucējumu rašanās iespēju.

 

Daudzi dārzeņi, augļi un ogas lepojas ar savām ārstnieciskajām īpašībām:

 - Palīdz pretoties saaukstēšanās slimībām;

 - Palīdz izsargāties no saaukstēšanās, jo satur vielas, kuras iznīcina mikrobus;

 - Uzlabo ēstgribu.

Īstais zemeņu laiks, protams, tagad jau garām, bet, ja izdevies no sirds to izbaudīt, tad ir garantija, ka šo vērtīgo ogu ēšana ir palīdzējusi atjaunot sirds darbību, iztīrijusi asinis, kā arī organisms ir uzņēmis ziemai nepieciešamo C vitamīna daudzumu. Bet nav ko skumt, jo ogu baudīšana turpinās. Ne mazāk vērtīgas ir mellenes, ko čaklākie ogotāji var paši salasīt mežā vai nopirkt no tirgotājiem.

Ar ko ir īpašas šīs dabas veltes?

Mellenes satur organiskās skābes - citronskābi, ābolskābi, dzintarskābi, vīnskābi, pienskābi, skābeņskābi, līdz 30 % cukuru, B vitamīnus, dzelzi, mangānu. Tās uzlabo redzi. Melleņu sēklas satur eļļas, proteīnu, bet lapas - miecvielas, ēteriskās eļļas, askorbīnskābi, fitoncīdus. Katru dienu vajadzētu apēst vismaz glāzi šo vai citu ogu! Ideāli būtu dienā apēst četras glāzes ogu, ja ir vēlēšanās ik pa laikam sarīkot kārtīgu atslodzes dienu. Tām var izmantot ķiršus, avenes vai jāņogas, arī ērkšķogas, kuras var sajaukt ar jogurtu blenderī, ar saledējumu vai veidot ogu kokteili.

Saldie ķirši satur organiskās skābes, cukuru, olbaltumvielas, karotīnu, dzelzi, kāliju, nikotīnskābi un askorbīnskābi, bet skābie ķirši - organiskās skābes, cukuru, miecvielas, pektīnvielas, kāliju, magniju, dzelzi, kobaltu, varu, karotīnu, askorbīnskābi. Ķirši tīra asinis, palīdz pret elpošanas ceļu iekaisumiem, tuberkolozi, dzelteno kaiti, nervu slimībām, podagru, urīnakmeņiem un citām kaitēm. Ārīgi lieto pret brūču un deguna asiņošanu, izmantojot svaigu ķiršu lapu.

Gan baltās, gan sarkanās jāņogas ir vienlīdz vērtīgas - baltās ogas darbojas kā pretvēža līdzeklis, bet sarkanās ir spēcīgs asinstīrītājlīdzeklis. Tās uzlabo asins sastāvu. Jāņogas satur daudz organisko skābju, pektīnvielas, miecvielas, minerālsāļus, cukuru, P vitamīnu, askorbīnskābi, kāliju, dzelzi, šķiedrvielas un citas vielas. Tās nav ieteicas ēst tad, ja ir kuņģa čūla, divpadsmitpirkstu čūla, gastrīts.

Ērkšķogas tāpat kā citas ogas satur organiskās skābes, fosforskābi, cukuru, pektīnvielas, miecvielas, minerālvielas, dažādus vitamīnus, bet maz tajās ir dzelzs un karotīns. Palīdz atbrīvoties no liekā svara!

Avenēs ir krietni mazāk cukurs nekā vīnogās, bet C vitamīna ir daudz. Tajās netrūkst arī karotīna un dzelzs, kālija un organisko skābju, satur 8 % fruktozes, glikozes un saharozes. Avenes ir labs sviedrēšanas un pretdrudža līdzeklis, tieto arī tad, ja ir saaukstēšanās, gripa, drudzis.

Upenes uzskata par vienām no vērtīgākajām ogām no plašās to saimes. Labs vitamīnu avots, ja notikusi saaukstēšanās, ja ir paaugstināta temperatūra, darbojās kā sviedrējošs līdzeklis. Urīndzenošs un apetīti veicinošs līdzeklis. Satur organiskās skābes, cukuru, fruktozi, glikozi, miecvielas, ēteriskās eļļas, minerālvielas, C, B, nedaudz P vitamīnu. Askorbīnskābes upenēs ir vairāk nekā jebkuros citos dārza augļos. Ja apēd 20 grammus upeņu, tad iegūst diennaktij nepieciešamo C vitamīna devu. Ziemā parasti to sulu lieto pie tējas, izmantojot pāris ēdamkarotes.

Lācenes satur daudz karotīna, kas nepieciešams redzes atjaunošanai. To sastāvā ir organiskās sābes, miecvielas, celuloze, askorbīnskābe, fitoncīdi, pektīni, vitamīni. Tās īpaši iesaka lietot nieru slimniekiem pret tūskām. Lāceņu lapas ārstē tuberkuloz, arī ogām piemīt šādas ārstnieciskas spējas, taču ne tik plašā apjomā.

Ēdiet dārzeņus un augļus!

Ēdiet vismaz 400 g vai 5 porcijas dārzeņu un augļu dienā ( vēlams - svaigus ). Svarīgi ir visi dzeltenie, oranžie un sarkanie dārzeņi un augļi, kā arī tumši zaļie lapu dārzeņi. Pusdienās un vakariņās aizpildiet pusi šķīvi ar svaigiem dārzeņu salātiem, saldajā izvēlieties augļu salātus. Aizvietojiet našķus un uzkodas starp ēdienreizēm ar augļiem un dārzeņiem.

Dzeriet augļu un dārzeņu sulas!

Dzeriet augļu un dārzeņu sulas, kas koncentrētā veidā nodrošina vitamīnu un minerēlvielu uzņemšanu. Dārzeņu sulām vēlams pievienot zaļumus, lai uzņemtu papildus organismam nepieciešamās minerālvielas un vitamīnus. Svaigi spiestas augļu sulas būtu jāatšķaida ar ūdeni vai minerālūdeni, jo augļos ir daudz augļu cukura. Vislabāk izvēlēties sulu kokteiļus, tā piemēram, skābākai sulai ( citronu sulai ) var pievienot kādu saldāku sulu ( burkānu, apelsīnu sulu ). Slāpju remdēšanai nevajadzētu izvēlēties gāzētu, saldinātus dzērienus un augļu nektārus, kuri satur daudz cukura. Sulu lietošanā uzturā, tāpat kā citās dzīves jomās, vēlama daudzveidība, jo katrā auglī vai dārzenī ir cits vitamīnu un minerālvielu sastāvs.

Vislabāk augļi iedarbojas tukšā dūšā, tātad pirms ēdienreizēm. Pateicoties augļskābēm, tie kuņģī neuzkavējas ilgi, bet strauji tiek nosūtīti tālāk zarnās, kur notiek nepieciešamā gremošana.

 

  • Augļi ātri sniedz organismam enerģiju, tiem gandrīz nav kaloriju un, pateicoties balastvielām, tie veicina gremošanu.
  • Augļi, ogas un dārzeņi satur bioaktīvas vielas, kam ir svarīgi regulējoša ietekme uz hormoniem un imūnsistēmu, tātad liela nozīme arī organisma pasargāšanā no vēža un novecošanas aizkavēšanā.

Baudiet šo vasaru un tās sniegtās veltes, un sagaidiet rudeni atpūtušies, veseli, un ar saldētu ogu krājumiem ziemai savā ledusskapī!