Pacientu ceļvedis
Kur saņemt medicīnisko palīdzību?
Dzīvībai kritiskos gadījumos jāzvana Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam - 113!
Nelielu traumu, pēkšņu saslimšanu gadījumos un hronisku slimību saasinājuma gadījumos, iedzīvotāji var:
- sazināties ar savu ģimenes ārstu (telefonkosultācijas, apmeklēt savu ģimenes ārstu akūto pacientu pieņemšanas laikā, pieteikt ģimenes ārsta mājas vizīti);
- ārpus ģimenes ārsta darba laika:
- - pašam doties uz tuvāko ārstniecības iestādi (pie dežūrārsta, uz steidzamās medicīniskās palīdzības punktu, slimnīcas uzņemšanas nodaļu);
- - darba dienās plkst. 17.00-08.00, brīvdienās un svētku dienās visu diennakti ir iespēja zvanīt uz Ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001 un saņemt kvalificētu mediķa padomu vienkāršāku saslimšanu gadījumos. Zvanot uz minēto tālruni, konsultācijas tiek sniegtas par dažādiem medicīniskiem jautājumiem - kā rīkoties paaugstinātas temperatūras un saaukstēšanās gadījumā, paaugstināta asinsspiediena, vemšanas, caurejas, vēdera, ausu sāpju, dažādu traumu un lūzumu gadījumos, saules apdegumu gadījumos;
- - vērsties pie dežūrārstiem Jūrmalas slimnīcas uzņemšanas nodaļā Vienības prospektā 19/21, Bulduros, tālr. 67752254.
Jūrnalas pilsētas iedzīvotāju bērni steidzamo medicīnisko palīdzību var saņemt:
- Bērnu Klīniskās universitātes slimnīcā, Rīgā, Vienības gatvē 45, tālr. 67064498;
- SIA „NRC "Vaivari”, Jūrmalā, Asaru pr. 61, tālr. 67766151.
Vairāk informācijas par veselības aprūpes saņemšanas iespējām, tai skaitā Jūrmalā praktizējošiem ģimenes ārstiem, kas ir līgumattiecībās ar valsti, var iegūt Nacionālā veselības dienesta mājas lapā www.vmnvd.gov.lv
Kāpēc veidojas rindas uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem ?
Rindas parasti veidojas uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem, kurus pacienti vēlas izmantot, maksājot tikai pacienta iemaksu. Tas galvenokārt notiek divu iemeslu dēļ:
- katru gadu valsts piešķir noteiktu finansējumu katrai ārstniecības iestādei, no kura izejot tiek plānots ambulatorās palīdzības apjoms katram mēnesim. Tātad piešķirtā valsts nauda ir ierobežota, un pacientu skaits, kurus iestāde var pieņemt, izmantojot valsts līdzfinansējumu, ir ierobežots, kā rezultātā veidojas rindas. Ne vienmēr pacienti ir gatavi gaidīt garajās rindās, tāpēc bieži izvēlas maksas pakalpojumus, kur rindas nav tik lielas, jo ārstniecības iestāde tās var regulēt pati.
- daudzi pacienti, nespējot sagaidīt savu rindu, dažādu iemeslu dēļ uz vizīti vai izmeklējumu neierodas, reģistratūru par to neinformējot, līdz ar to pārējiem pacientiem gaidīšanas laiks pagarinās.
Kas ir ambulatorā medicīniskā palīdzība?
Ambulatorā medicīniskā palīdzība pacientiem tiek sniegta gadījumos, kad nav nepieciešama uzturēšanās diennakts stacionārā jeb slimnīcā. Ambulatoro medicīnisko palīdzību var saņemt veselības centros, poliklīnikās u.c.
Ko nozīmē pacienta iemaksa?
Medicīniskos pakalpojumus iedala:
- - maksas pakalpojumi;
- - valsts apmaksātie pakalpojumi, kur pacientam jāpiedalās ar līdzmaksājumu t.i.- pacienta iemaksu. Tās apmēru nosaka valsts un tā ir vienāda visās Latvijas ambulatorajās ārstniecības iestādēs.
Ko nozīmē maksas pakalpojums?
Maksas pakalpojumi medicīnas aprūpē nozīmē, ka pacients pats sedz visu medicīniskā pakalpojuma cenas samaksu. Šo cenu nosaka veselības iestāde, kurā pacients ārstējas. Maksas pakalpojumus var segt arī ar apdrošināšanas polisēm. Katrai apdrošināšanas kompānijai un Polises veidam ir dažādi noteikumi, kuros tiek noteikts kādi un cik lielā apmērā pakalpojumi tiek apmaksāti.
Kādos gadījumos pacienti izvēlas maksas pakalpojumus?
- Nepieciešamo medicīnisko pakalpojumu valsts neapmaksā.
- Pacients nevēlas gaidīt valsts apmaksāto pakalpojumu rindā.
- Nav ģimenes ārsta vai speciālista nosūtījums.
- Speciālists, kurš rakstījis nosūtījumu, nav līgumattiecībās ar valsti.
! Sīkāka informācija par veselības aprūpes pakalpojumiem, kuri netiek apmaksāti no valsts budžeta: 2018. gada 28. augusta Ministru kabineta noteikumi Nr. 555, Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība.